Володимирської ікони божої матері в куркині був побудований на кошти господаря села, князя івана олексійовича воротинського, в 70-і роки xvii століття. Недалеко від московського будинку воротинських в китай-місті стояла на микільській вулиці також на честь володимирської ікони богородиці. Можливо, саме це і послужило посвяченню куркинського храму.
Побудована мала 3 глави і складалася з двусветного четверика на високому підклейте з 3 стовпами, що примикає трапезної і невеликої дзвіниці. Критий перехід з’єднував з княжим будинком.
У 1691 р. Вдова воротинського передала село куркино разом з церквою московському архієрейському дому, точніше – патріарху адріану, після смерті якого петро i передав у відання святійшого синоду.
Вид з річки
У 1760 р.стара церква була відреставрована і частково перебудована. В процесі робіт були прибрані 2 глави і старий декор замінили новим. Однак подальший ремонт 1840-их років змінив вигляд храму ще сильніше. Була розібрана стара дзвіниця і встановлена нова-3-х ярусна в дусі ампір. Невеликий перехід з’єднував її з трапезною. В подклете був влаштований вівтар миколи чудотворця. Зовнішня обробка храму в стилі пізнього класицизму дійшла до наших днів.
Каплиця-усипальниця захар’їних
1872 р.став новою віхою в історії села куркіна. Саме тоді, земельний наділ придбав тут відомий професор медицини григорій анатолійович захар’їн. Цей строгий своєрідна людина, що став засновником терапевтичної московської школи, був не тільки заможний, а й щедро займався благодійністю. На його кошти 1892 р. Був знову відремонтований, оточений кам’яною огорожею, а в 1898-1899 р. При церкві було відкрито товариство тверезості та церковно-приходська школа. Після смерті мецената сім’я постаралася увічнити його пам’ять спорудою кам’яної усипальниці, проект якої створив архітектор ф. Шехтель. Це була не просто усипальниця, а досить простора з мозаїчним панно всередині.
Мозаїка «розп’яття «в каплиці-усипальниці захар’їних
Італійська мозаїка» розп’яття» була зібрана за ескізом великого російського художника в.васнецова. Будівництво каплиці-усипальниці закінчили до 1907 р. У ній були поховані останки самого г. А. Захар’їна, а згодом і дружини, і сина.
Радянська влада поставилася до володимирського храму в перший час досить стримано і не заважала в звершенні богослужінь аж до 1938 р., коли без всякої постанови храм був тихенько закритий. Парафіяни розібрали церковне майно по домівках, дбайливо зберігаючи довгі роки. Після війни, в 1946 р, коли для віруючих настав час якоїсь відлиги, храм володимирської ікони божої матері в куркині був знову відкритий. Тоді-то і стали в нагоді збережені парафіянами предмети церковного начиння та ікони. З тієї післявоєнної пори храм більше ніколи не закривався, в ньому постійно підносилася молитва богу.
У 1985 р при зміні кордонів москви село куркино увійшло в міську межу. У зв’язку з цим до 1000-річчя хрещення русі в 1988 р храм реставрувався і прикрашався.
На сьогоднішній день відреставрований храм з упорядкованою територією радує прихожан і гостей столиці, адже він є однією з визначних пам’яток природного парку «долина річки східні в куркино».
6 липня церква вшановує володимирську ікону божої матері. Як відомо, одна з найбільших святинь русі вже давно передана церкві, перед нею відбуваються молебні і запалюються свічки. Як може бути організоване життя стародавньої святині в храмі і коли можна перед нею помолитися, дізналася кореспондент «нс».
У храмі-музеї свт.миколая в толмачах, в особливому куленепробивному кіоті, зберігається володимирська ікона пресвятої богородиці. Всередині кіота підтримується необхідна температура
Нагадаємо, що святиня була перенесена в храм свт. Миколая в толмачах при державній третьяковській галереї в 1999 році, на свято стрітення володимирської ікони. Тоді ж храму був офіційно присвоєно статус храму-музею, зі своїм особливим музейним режимом. Відтоді увійти до церкви можна лише через двері третьяковської галереї з боку малого толмачівського провулку, поруч із дзвіницею. Перш ніж піднятися по сходах в храм, належить залишити в гардеробі верхній одяг і одягнути бахіли.
Обладнаний як музейний зал з штучно створеним кліматом, температурним режимом і сигналізацією, він в той же час залишається самостійним храмом, де у свята і вихідні дні проходять богослужіння і навіть горять свічки (правда, дозволяється використовувати тільки свічки з натурального воску). У робочі дні з 10 до 12 ранку-це храм, а з 12 до 16-музей.
У приміщенні храму підтримується постійний температурний режим, за ним стежать прилади встановлені по всьому периметру храму. Прилад, який стежить за вологістю в храмі
Спеціально для володимирської ікони на заводі мінатома рф виготовили особливий куленепробивний кіот. Всередині кіота підтримується температура + 18 градусів і відносна вологість близько 60 відсотків. Це кліматичні стандарти, визнані оптимальними для збереження творів темперного живопису, написаних на дерев’яній основі. Збереження ікони , працездатність кліматичної установки всередині кіота і систем безпеки щодня перевіряють інженери-співробітники третьяковської галереї.
Кріплення ікони. Попереду воно прикрашене декоративним облицюванням
Дерев’яний, різьблений кіот володимирської ікони з тильного боку більше схожий на холодильник-кожен день інженери, співробітники музею приходять перевіряти температурний режим всередині капсули, де зберігається ікона і активність системи сигналізації
Куленепробивне скло встановлено і з тильного боку ікони, де зображені знаряддя страстей господніх. Кіот стоїть таким чином, що можна обійти ікону ззаду і подивитися на зображення з обох сторін
Другий точно такий же кіот знаходиться біля правого бокового вівтаря храму. Він приготований для ікони «трійця», створеної преподобним андрієм рубльовим. На свято трійці, на кілька днів, ікону виставляють в цьому кіоті для поклоніння віруючим. Весь інший час там зберігається її копія. Але настоятель храму прот.микола соколов сподівається, що коли-небудь і ця святиня буде доступна для віруючих в домовому храмі галереї, тим більше що для цього вже створені всі необхідні умови.
Праворуч від входу в центральний боковий вівтар знаходиться другий куленепробивний кіот, з можливістю підтримки особливих кліматичних умов — він приготований для ікони прп.андрія рубльова-трійця. Зараз, поки питання про перенесення цієї ікони ще не вирішене, в кіоті зберігається її копія. Але на свято трійці, влітку, в цей кіот на час встановлюють оригінальну ікону
Історія ікони:
На русь ікона потрапила з візантії на початку xii століття (ок.1131 року), як подарунок юрію долгорукому від константинопольського патріарха луки хризоверха. Спочатку володимирська ікона перебувала в жіночому богородичному монастирі вишгорода, недалеко від києва. У 1155 році князь андрій боголюбський перевіз ікону у володимир (за яким вона і отримала нинішнє найменування), де вона зберігалася в успенському соборі. Під час навали тамерлана при василії i в 1395 році шанована ікона була перенесена в москву для захисту міста від завойовника. На місці «стрітення» (зустрічі) москвичами володимирської ікони досі знаходиться вулиця стрітенка і заснований стрітенський монастир. Ікона стояла в успенському соборі московського кремля, по ліву сторону царських врат іконостасу. Риза грецької роботи на іконі з чистого золота з дорогоцінними каменями оцінювалася в суму близько 200 000 золотих рублів (зараз вона в збройовій палаті). У 1918 році ікону вилучили з собору для реставрації, а в 1926 році передали до державного історичного музею. У 1930 році вона була передана в державну третьяковську галерею.
Дні пам’яті володимирської ікони пресвятої богородиці:
Церковне святкування володимирської ікони відбувається тричі на рік: 26 серпня (8 вересня) в пам’ять чудесного порятунку москви в 1395 році, 23 червня (6 липня) в пам’ять остаточного перенесення ікони в москву і безкровної перемоги над татарами на річці угрі в 1480-му році і 21 травня (3 червня) в пам’ять позбавлення москви від набігу кримського хана махмет-гірея в 1521-му році.
Коли можна помолитися перед іконою:
Щоп’ятниці о 17 годині відбувається спів акафіста.
По середах о 10 годині ранку відбувається водосвятний молебень.
Кожен день з 10 до 12.00 перед іконою можна помолитися і запалити свічку. У» музейному режимі » — з 12.00 до 16.00, коли храм працює, як один з музейних залів третьяковської галереї, вхід до храму здійснюється тільки через центральний під’їзд третьяковської галереї. Перед іконою теж еможно помолитися і залишити свічку, яку запалять співробітники храму під час богослужіння.
З тих пір, як народ русі прийняв хрещення, божа матір
Молитвослов зі словами тропаря хрещення. Дух у баченні голубині
Володимирської ікони божої матері в куркині був побудований на кошти господаря села, князя івана олексійовича воротинського, в 70-і роки xvii століття. Недалеко від московського будинку воротинських в китай-місті стояла на микільській вулиці також на честь володимирської ікони богородиці. Можливо, саме це і послужило посвяченню куркинського храму.
Побудована мала 3 глави і складалася з двусветного четверика на високому підклейте з 3 стовпами, що примикає трапезної і невеликої дзвіниці. Критий перехід з’єднував з княжим будинком.
У 1691 р. Вдова воротинського передала село куркино разом з церквою московському архієрейському дому, точніше – патріарху адріану, після смерті якого петро i передав у відання святійшого синоду.
Вид з річки
У 1760 р.стара церква була відреставрована і частково перебудована. В процесі робіт були прибрані 2 глави і старий декор замінили новим. Однак подальший ремонт 1840-их років змінив вигляд храму ще сильніше. Була розібрана стара дзвіниця і встановлена нова-3-х ярусна в дусі ампір. Невеликий перехід з’єднував її з трапезною. В подклете був влаштований вівтар миколи чудотворця. Зовнішня обробка храму в стилі пізнього класицизму дійшла до наших днів.
Каплиця-усипальниця захар’їних
1872 р.став новою віхою в історії села куркіна. Саме тоді, земельний наділ придбав тут відомий професор медицини григорій анатолійович захар’їн. Цей строгий своєрідна людина, що став засновником терапевтичної московської школи, був не тільки заможний, а й щедро займався благодійністю. На його кошти 1892 р. Був знову відремонтований, оточений кам’яною огорожею, а в 1898-1899 р. При церкві було відкрито товариство тверезості та церковно-приходська школа. Після смерті мецената сім’я постаралася увічнити його пам’ять спорудою кам’яної усипальниці, проект якої створив архітектор ф. Шехтель. Це була не просто усипальниця, а досить простора з мозаїчним панно всередині.
Мозаїка «розп’яття «в каплиці-усипальниці захар’їних
Італійська мозаїка» розп’яття» була зібрана за ескізом великого російського художника в.васнецова. Будівництво каплиці-усипальниці закінчили до 1907 р. У ній були поховані останки самого г. А. Захар’їна, а згодом і дружини, і сина.
Радянська влада поставилася до володимирського храму в перший час досить стримано і не заважала в звершенні богослужінь аж до 1938 р., коли без всякої постанови храм був тихенько закритий. Парафіяни розібрали церковне майно по домівках, дбайливо зберігаючи довгі роки. Після війни, в 1946 р, коли для віруючих настав час якоїсь відлиги, храм володимирської ікони божої матері в куркині був знову відкритий. Тоді-то і стали в нагоді збережені парафіянами предмети церковного начиння та ікони. З тієї післявоєнної пори храм більше ніколи не закривався, в ньому постійно підносилася молитва богу.
У 1985 р при зміні кордонів москви село куркино увійшло в міську межу. У зв’язку з цим до 1000-річчя хрещення русі в 1988 р храм реставрувався і прикрашався.
На сьогоднішній день відреставрований храм з упорядкованою територією радує прихожан і гостей столиці, адже він є однією з визначних пам’яток природного парку «долина річки східні в куркино».
6 липня церква вшановує володимирську ікону божої матері. Як відомо, одна з найбільших святинь русі вже давно передана церкві, перед нею відбуваються молебні і запалюються свічки. Як може бути організоване життя стародавньої святині в храмі і коли можна перед нею помолитися, дізналася кореспондент «нс».
У храмі-музеї свт.миколая в толмачах, в особливому куленепробивному кіоті, зберігається володимирська ікона пресвятої богородиці. Всередині кіота підтримується необхідна температура
Нагадаємо, що святиня була перенесена в храм свт. Миколая в толмачах при державній третьяковській галереї в 1999 році, на свято стрітення володимирської ікони. Тоді ж храму був офіційно присвоєно статус храму-музею, зі своїм особливим музейним режимом. Відтоді увійти до церкви можна лише через двері третьяковської галереї з боку малого толмачівського провулку, поруч із дзвіницею. Перш ніж піднятися по сходах в храм, належить залишити в гардеробі верхній одяг і одягнути бахіли.
Обладнаний як музейний зал з штучно створеним кліматом, температурним режимом і сигналізацією, він в той же час залишається самостійним храмом, де у свята і вихідні дні проходять богослужіння і навіть горять свічки (правда, дозволяється використовувати тільки свічки з натурального воску). У робочі дні з 10 до 12 ранку-це храм, а з 12 до 16-музей.
У приміщенні храму підтримується постійний температурний режим, за ним стежать прилади встановлені по всьому периметру храму. Прилад, який стежить за вологістю в храмі
Спеціально для володимирської ікони на заводі мінатома рф виготовили особливий куленепробивний кіот. Всередині кіота підтримується температура + 18 градусів і відносна вологість близько 60 відсотків. Це кліматичні стандарти, визнані оптимальними для збереження творів темперного живопису, написаних на дерев’яній основі. Збереження ікони , працездатність кліматичної установки всередині кіота і систем безпеки щодня перевіряють інженери-співробітники третьяковської галереї.
Кріплення ікони. Попереду воно прикрашене декоративним облицюванням
Дерев’яний, різьблений кіот володимирської ікони з тильного боку більше схожий на холодильник-кожен день інженери, співробітники музею приходять перевіряти температурний режим всередині капсули, де зберігається ікона і активність системи сигналізації
Куленепробивне скло встановлено і з тильного боку ікони, де зображені знаряддя страстей господніх. Кіот стоїть таким чином, що можна обійти ікону ззаду і подивитися на зображення з обох сторін
Другий точно такий же кіот знаходиться біля правого бокового вівтаря храму. Він приготований для ікони «трійця», створеної преподобним андрієм рубльовим. На свято трійці, на кілька днів, ікону виставляють в цьому кіоті для поклоніння віруючим. Весь інший час там зберігається її копія. Але настоятель храму прот.микола соколов сподівається, що коли-небудь і ця святиня буде доступна для віруючих в домовому храмі галереї, тим більше що для цього вже створені всі необхідні умови.
Праворуч від входу в центральний боковий вівтар знаходиться другий куленепробивний кіот, з можливістю підтримки особливих кліматичних умов — він приготований для ікони прп.андрія рубльова-трійця. Зараз, поки питання про перенесення цієї ікони ще не вирішене, в кіоті зберігається її копія. Але на свято трійці, влітку, в цей кіот на час встановлюють оригінальну ікону
Історія ікони:
На русь ікона потрапила з візантії на початку xii століття (ок.1131 року), як подарунок юрію долгорукому від константинопольського патріарха луки хризоверха. Спочатку володимирська ікона перебувала в жіночому богородичному монастирі вишгорода, недалеко від києва. У 1155 році князь андрій боголюбський перевіз ікону у володимир (за яким вона і отримала нинішнє найменування), де вона зберігалася в успенському соборі. Під час навали тамерлана при василії i в 1395 році шанована ікона була перенесена в москву для захисту міста від завойовника. На місці «стрітення» (зустрічі) москвичами володимирської ікони досі знаходиться вулиця стрітенка і заснований стрітенський монастир. Ікона стояла в успенському соборі московського кремля, по ліву сторону царських врат іконостасу. Риза грецької роботи на іконі з чистого золота з дорогоцінними каменями оцінювалася в суму близько 200 000 золотих рублів (зараз вона в збройовій палаті). У 1918 році ікону вилучили з собору для реставрації, а в 1926 році передали до державного історичного музею. У 1930 році вона була передана в державну третьяковську галерею.
Дні пам’яті володимирської ікони пресвятої богородиці:
Церковне святкування володимирської ікони відбувається тричі на рік: 26 серпня (8 вересня) в пам’ять чудесного порятунку москви в 1395 році, 23 червня (6 липня) в пам’ять остаточного перенесення ікони в москву і безкровної перемоги над татарами на річці угрі в 1480-му році і 21 травня (3 червня) в пам’ять позбавлення москви від набігу кримського хана махмет-гірея в 1521-му році.
Коли можна помолитися перед іконою:
Щоп’ятниці о 17 годині відбувається спів акафіста.
По середах о 10 годині ранку відбувається водосвятний молебень.
Кожен день з 10 до 12.00 перед іконою можна помолитися і запалити свічку. У» музейному режимі » — з 12.00 до 16.00, коли храм працює, як один з музейних залів третьяковської галереї, вхід до храму здійснюється тільки через центральний під’їзд третьяковської галереї. Перед іконою теж еможно помолитися і залишити свічку, яку запалять співробітники храму під час богослужіння.
З тих пір, як народ русі прийняв хрещення, божа матірТвоєї волі, і приведи нас грішних до тихого і безтурботного життя, та плачем про гріхів наших, та радій же з тобою завжди, нині і повсякчас, і на віки віків. А мінь.
молитва 2-а божої матері перед іконою її володимирською
о, всемилостивий пані богородице, небесна царице, всемічна заступниці, непостидное наше сподівання! дякуючи тебе про всіх великих благодіяннях, в пологи пологів людем російським від тобі колишніх, перед пречистим чином твоїм молимо тебе: збережи град цей (весь цю; святу обитель цю) і майбутня раби твоя і всю землю російську від гладу, губительства, землі трясіння, потопу, вогню, меча, навали іноплемінних і междоусобния лайки! збережи і спаси, пані, великого пана і отця нашого( ім’ярек), святішого патріарха московського і всієї русі і пана нашого (ім’ярек), преосвященнішого єпископа (архієпископа, митрополита) (титул), і вся преосвященния митрополити, архієпископи і єпископи православния. Дай їм церкву російську добре управити, вірния вівці христові негіблеми дотримати. Пом’яни, владичиці, і весь священицький і чернечий чин, зігрій серця їх ревнощами про бозе і гідно звання свого ходити коегождо зміцни. Спаси, пані, і помилуй і вся раби твоя і даруй нам шлях земного поприща без пороку прейти. Утверди нас у вірі христовій і у старанності до православної церкви, вклади в серця наша дух страху божого, дух благочестя, дух смирення, в напастех терпіння нам подай, у благоденстві — утримання, до ближніх любов, до ворогом всепрощення, в добрих делех преуспеяніе. Визволи нас від усякої спокуси і від скам’яненнаго нечутства, в страшний же день суду сподоби нас клопотанням твоїм дива праву сина твого, христа бога нашого, йому ж личить всяка слава, честь і поклоніння з отцем і святим духом, нині і повсякчас, і на віки віків. А мінь.
Тропар, глас 4
днесь світло красується славнейший град москва, яко зорю сонячну сприйняті, владичице, чудотворну твою ікону, до неї ж нині ми прітекающе і молиться, тобі кличемо сице: о, пречудна владичице богородице, молися з тобі втіленому христу богу нашому, нехай позбавить град цей і вся гради і країни християнські неушкоджені від усіх навіт ворожих, і врятує душі наші, яко милосердя.
Кондак, глас 8
взбранной воєводі переможна, яко избавльшеся від злих пришестям твого чеснаго образу, владичице богородице світло створюємо свято стрітення твого і зазвичай кличемо ти: радуйся, невесто неневестная.
У багатьох храмах москви парафіяни намагаються підспівувати, в деяких храмах навіть практикується «народний спів». Брати участь у богослужінні можна і мовчки. Але в будь-якому випадку богослужбові тексти добре б розуміти, зручно стежити очима за текстом ключових богослужбових піснеспівів. Розміщуємо текст для загального народного співу до святкової всеношної та літургії
Хрещення господнє, прп. Андрій рубльов, 1405 р.
Основні тексти служби і співи для загальнонародного співу
Святе богоявлення хрещення господа бога і спаса нашого ісуса христа
З нами бог , розумійте язики, / і покайтеся: / яко з нами бог.
Почуєте до останніх землі: / яко з нами бог.
Могущіі покаяйтеся: / яко з нами бог.
Аще бо паки возможете, / і паки победени будете: / яко з нами бог.
І іже аще рада нарадаваете, / розорить господь: / яко з нами бог.
І слово, еже аще виглаголете , / не перебуватиме в вас: / яко з нами бог.
Страху ж вашого не убоїмося, / нижче зніяковів: / яко з нами бог.
Господа ж бога нашого того освятимо, / і тієї буде нам в страх: / яко з нами бог.
І аще на нього надеяся буду, / буде мені в освячення: / яко з нами бог.
І сподіваючись буду на нього, / і спасуся їм: / яко з нами бог.
Се аз і діти, яже мі даде бог: / яко з нами бог.
Людие ходящии в темряві, / видеша світло велій: / яко з нами бог.
Живущіі в країні і сіни смертней, / світло возсіяяет на ви: / яко з нами бог.
Яко отроча родися нам, / син, і дадеся нам: / яко з нами бог.
Егоже начальство бисть на рамі його: / яко з нами бог.
І світу його несть межі: / яко з нами бог.
І нарікається ім’я його, / велика ради ангел: / яко з нами бог.
Чуден радник: / яко з нами бог.
Бог міцний, володар, / начальник світу: / яко з нами бог.
Батько майбутнього століття: / яко з нами бог.
З нами бог, розумійте язики, / і покайтеся: / яко з нами бог.
Слава отцю і сину і святому духу. / з нами бог.
І нині і повсякчас і на віки віків. Амінь. З нами бог. / яко з нами бог.
Тропарі:
День прешед, дякую тобі, господи, вечір, прошу, з нощию без гріха подай ми, спасе, і спаси мене
Слава: день прешед, славословлю тебе, владико, вечір, прошу, з нощию безсоблазнство подай ми, спасе, і спаси мене.
І нині: день прешед, піснословлю тебе, святий, вечір, прошу, з нощию ненаветен подай ми, спасе, і спаси мене.
Безплотное єство херувимське, мовчними піснями тя славословлять. Шестокрильна тваринна серафими, невпинними гласи тебе звеличують: ангелів же вся воїнства трисвятими піснями тебе вихваляють. Перш бо всіх єси сий батько, і собезначальна імаші твого сина: і рівночесна носяй духа життя, трійці являєш нероздільне.
Пресвята діво мати божа, / і іже слова самовидці і слуги: / пророк же і мученик всі особи,/ яко безсмертну імуще життя:/ про всіх молитеся старанно, / яко всі есми в бідах./ та принади ізбавльшеся лукаваго, / ангельську кричимо пісня: / святий, святий, святий, трисвятий господи,// помилуй і спаси нас, амінь.
Тропар свята, глас 1:
Кондак свята, глас 4:
З’явився єси днесь вселенней, / і світло твій, господи, знаменася на нас,/ в розумі співаючих тебе:/ прийшов єси і з’явився єси,// світло неприступний.
Стихири на літії:
Вдягайся світлом, яко ризою , / нас заради по нам побути сподобився є, / у струменя одягається днесь йорданскія , / не сам цих до очищення вимагаючи, / але нам собою устрояяй породження. / о, чудесе! / без вогню изваряет , / і повчає без розтрощення, / і рятує в нього просвещаемия / христос бог і спас душ наших.
Тобі, в дусі і вогні очищає гріх світу, / даремно хреститель прийдешня до себе, / жахлива і тріпота, вопіяше, дієслова: / не смію тримати верх твій пречистий, / ти мене освяти, владико, / божественним явищем твоїм, / єдине чоловіколюбче.
Прийдіть, наслідуємо мудра діви, / прийдіть, срящим явльшагося владику, / яко прийде, яко наречений, до івана. / йордан, бачивши тебе, забоячись і пожда. / іоанн вопіяше: / не смію тримати верху безсмертного. / дух нізходжаше у вигляді голубині освятити води , / і голос з неба: / сей є син мій, / прийшов у світ врятувати рід людський, / господи, слава тобі.
Хрещається христос і сходить від води, / совозводіт бо з собою світ / і дивиться розводиться небеса, / яже адам затвори собі і сущим з ним, / і дух свідчить божество, / подібному бо предтічет і голос від небеса: / звідти бо свідчить, врятував душ наших.
Трепетна рука крестітелева, / егда пречистому твоєму верху торкнуся; / вернься йордан річка назад, / не дерзаючи служити тобі. / яже бо засоромившись ісуса навина, / како творця свого острашитися не імяше? / але все виконав єси смотрение, спасе наш, / та спасеши світ явищем твоїм, / єдине чоловіколюбче.
Слава: господи, виконати хоча, / яже втупив єси від століття, / від всієї тварі служителі таємниці твоєї прийняв єси: / від ангел — гавриїла, від людина — діву, / від небес — зірку і від вод — йордан, / в немже беззаконня мирське спожив єси, / спасе наш, слава тобі.
І нині: днесь всяка тварюка просвіщається, / днесь усіляка веселяться, / небесна укупі і земна, / ангелі і чоловічи змішаються, / ідеже бо цареве пришестя, і чин приходить. / тецем убо на йордан / і бачимо всі іоанна: / како хрещає верх нерукотворений і безгрішний? / тим же, апостольський глас приспівуюче, згідно возопием: / явися благодать божа рятівна всім людиною, / осяває і подають вірним велию милість.
Стихири на віршівні:
На йорданстей реце / бачивши тебе іоанн, до себе прийдешня, глаголаше: / христе боже, що до раба прийшов єси, / скверни не імий, господи? / в ім’я ж чиє тя хрещу? / батька? але того носиш в собі. / сина? але сам єси втіливийся. / духа святого? / і сього важи даяти вірним усти. / явлейся боже, помилуй нас.
Море вигляді і побежі, / йордан вернися назад.
Видеша тебе води, боже, / видеша тебе води і забояшася: / до твоєї бо слави протівозрети херувими не можуть, / нижче дивитися серафими, / але, зі страхом майбутнє, / овії убо носять, / овії ж славлять силу твою. / з ними, щедре, сповіщаємо хвалу твою, глаголючо: / явлейся боже, помилуй нас.
Що ти є море, яко побігло єси? / і тобі, йордане, яко повернувся єси назад?
Днесь небеса і землі творець / приходить плоттю на йордан, / хрещення просячи безгрішний, / нехай очистить світ від лестощів вражия, / і крещается від раба владика усіляких, / і очищення водою роду людському дарує. / тому возопием: / явлейся боже наш, слава тобі.
Слава, і нині: еже від діви сонце, / бачачи іже від неплодове світильник світлий, / у йордані просяща хрещення, / жахом і радості вопіяше до нього: / ти мене освяти, владико, / божественним явищем твоїм.
нині відпущаєш раба твого, владико, / за дієсловом твоїм, з миром;/ яко видеста очі мої спасіння твоє, / еже єси уготував перед лицем всіхЛюдей, / світло в одкровення мов, / / і славу людей твоїх ізраїля.
(тричі):
У йордані крещающуся тобі, господи, / тройческое явися поклоніння: / родітелев бо глас свідетельствоваше тобі, / возлюбленнаго тебе сина іменуючи, / і дух у вигляді голубині / извествоваше словесе твердження./ явлейся христі боже/ / і світ просвіти, слава тобі.
Псалом 33:
Благословлю господа на будь-який час, вину хвала його в устех моїх.
Про господа похвалиться душа моя, нехай почують кротции, і звеселяться.
Звеличите господа зі мною, і піднесемо ім’я його укупі.
Стягах господа, і почувши мене, і від усіх скорбот моїх визволи мене.
Приступите до нього і просветітеся, і особи ваша не посоромляться.
Цей жебрак відозва, і господь почувши і, і від усіх скорбот його спасе і.
Ополчиться ангел господній охрест бояться його, і позбавить їх.
Скуштуйте і бачите, яко благ господь: блажен чоловік, іже сподівається нань.
Бойтеся господа, всі святі його, яко несть позбавлення бояться його.
Богатії зубожіння і взалкаша: взискающии ж господа не позбудуться всякого блага.
Кінець великого повечір’я. Початок утрені
(вимикається світло, читається шестопсалмие: 3, 37, 62, 87, 102, 142 псалми)
бог господь, і явися нам, благословенний грядий в ім’я господнє
Тропар хрещення господнього, глас 1 (тричі):
У йордані крещающуся тобі, господи, / тройческое явися поклоніння: / родітелев бо глас свідетельствоваше тобі, / возлюбленнаго тебе сина іменуючи, / і дух у вигляді голубині / извествоваше словесе твердження./ явлейся христі боже/ / і світ просвіти, слава тобі.
Величаємо тебе, / живодавче христе, / нас заради нині плоттю крестівшагося //
Від іоанна у водах йорданських.
Прокимен, глас 4: море вигляді і переможу,/ йордан повернення назад.
Вірш: що ти є, море, яко побігло єси, і тобі, йордані, яко повернувся єси назад?
Всяке дихання / хай хвалить господа.
Вірш: хваліть бога у святих його, хваліть його в утвердженні сили його.
Євангеліє від матвія (гл. 1: 18-25) (переклад на російську мову)
У той час прийшов ісус з назарету галілейського і був хрещений іоанном у йордані. І відразу, виходячи з води, побачив розверзаються небеса і духа, як голуба, спадного на нього. І голос пролунав з небес:»ти — син мій коханий, на тобі моє благовоління».
Слава: усіляка днесь да зрадіють, / христу явльшуся у йордані.
І нині: усіляка днесь да зрадіють, / христу явльшуся в йордані.
Бог слово явися плоттю роду людському, / стояше хреститися в йордані, / і глаголаше до нього предтеча: / како простру руку / і доторкнуся верху держащаго всіляка? / аще і від марії єси немовля, / але вем тебе, бога превечнаго, / по землі ходиші, співається від серафим, / і раб владику хрещення не навчаться. / незбагненне господи, слава тобі.
Найвідоміша молитва закінчується такими словами: «в ім’я отця, сина і святого духа», при цьому мало хто має повне уявлення про всі три описаних учасників. Насправді це важливі особистості в християнстві, які є нероздільною частиною господа.
Святий дух-містика чи реальність?
Існують різні варіанти опису та представлення святого духа, але насправді це третя іпостась єдиного бога. Багато священнослужителів описують його, як чинну силу господа і він може послати її в будь-яке місце для виконання власної волі. Багато пояснень, що стосуються того, як виглядає святий дух, сходяться до того, що це щось невидиме, але має видимі прояви. Варто відзначити, що в біблії його представляють руками або пальцями всевишнього, та й ім’я його ніде не описується, тому можна прийти до висновку, що він не є особистістю.
Ще один важливий момент, який цікавить багатьох – символ святого духа в християнстві. У більшості випадків його представляють голубом, який в світі символізує мир, правду і невинність. Винятком є ікона» зішестя святого духа», де він представлений язиками полум’я, розташованими над головами богородиці і апостолів. Згідно з правилами православних соборів на стінах заборонено представляти святого духа у вигляді голуба за винятком ікони богоявлення. Цю птицю ще використовують, щоб описати дари святого духа, про які буде сказано нижче.
Святий дух в православ’ї
Довгий час богослови вели бесіди, що стосуються природи бога, намагаючись прийти до рішення про те, чи є він єдиною особистістю або ж доцільно зупинитися на триєдності. Важливість святого духа пов’язана з тим, що через нього господь може діяти в світі людей. Багато віруючих впевнені, що він кілька разів за історію людства спадав на деяких людей, які отримували .
Ще одна важлива тема – плоди святого духа, під якими мається на увазі дія благодаті, що веде до спасіння і досконалості. Вони є важливою частиною духовного життя кожного християнина. Набутий дар святого духа повинен приносити плоди, допомагаючи людині справлятися з різними пристрастями. До них відносять любов, утримання, віру, милосердя і так далі.
Ознаки відсутності святого духа
Віруючі люди ніколи не будуть перебільшувати власні гідності, пишатися, намагатися бути вище, обманювати і здійснювати інших дію, які вважаються гріховними. Це вказує на те, що в них присутній святий дух. Ті, хто грішний, позбавлені допомоги господа і шансу на своє спасіння. Присутність святого духа можна визначити за кількома ознаками.
- людина легко визначає свої слабкі сторони, які вимагають коригування.
- ісус христос приймається, як спаситель.
- існує бажання вивчати боже слово і жага спілкування з господом.
- бажання прославляти бога в своїх словах, піснях, діях і так далі.
- відбувається зміна характеру і погані якості, замінюються хорошими, що робить людину краще.
- віруючий розуміє, що він не може далі жити для себе, тому він починає створювати боже царство навколо себе.
- прагнення спілкуватися з іншими людьми, наприклад, в церкві. Це потрібно для спільної молитви, підтримки, що надається один одному, спільного прославлення господа і так далі.
Сім дарів святого духа-православ’я
Особливі дії божественної благодаті, які відбуваються в душі віруючої людини і дають сили на вчинень дій заради ближнього свого і вищих сил, прийнято називати дарами святого духа. Їх багато, але основними є сім:
- дар страху божого . Багато людей бачать в такому формулюванні якесь протиріччя, оскільки разом використовуються такі два слова, як дар і страх. Пояснюється це тим, що людина має схильність відчувати себе самодостатнім і досконалим, а це віддаляє його від господа. Тільки усвідомлюючи велич бога, можна побачити реальність світу, уникаючи здійснення серйозних помилок, тому страх є джерелом блага.
- дар благочестя . Господь прощає гріхи і постійно рятує людей, проявляючи милосердя. Дари святого духа в православ’ї реалізуються за допомогою молитви, здійснення літургії і так далі. Благочестя також має на увазі милосердя, тобто надання допомоги нужденним. Проявляючи поблажливість до оточуючих, людина надходить, як і бог по відношенню до людей.
- дар ведення . Розшифровується він, як пізнання істин, заснованих на вірі і любові. Варто зауважити, що тут мається на увазі інтелект, серце і воля. Дари духа святого показують, що потрібно пізнавати світ через бога і тоді ніякі спокуси не зіб’ють з праведного шляху.
- дар мужності . Дуже важливий він для порятунку і протистояння різним спокусам, які зустрічаються на шляху протягом життя.
- дар ради . Людина щодня стикається з різними ситуаціями, де потрібно робити вибір і іноді для прийняття правильного рішення знадобиться духовна рада. Святий дух допомагає залишатися в гармонії з божественним планом спасіння.
- дар розуму . Він необхідний для того, щоб пізнати бога, який відкривається в святому письмі і в літургії. Перший варіант є джерелом натхнення для переходу до божественного знання, а в другій має на увазі прийняття тіла і крові господа. Все це допомагає людині .
- дар премудрості . Дійшовши до цієї останньої щаблі, людина буде перебувати в єдності з богом.
Хула на святого духа
Багато релігійних термінів для великої кількості людей є незнайомими, так є ті, хто не знає, що хула є усвідомленим відкиданням благодаті господа при її очевидному дії на людину, тобто це богохульство. Ісус христос говорив про те, що вона має на увазі заперечення і образу. Стверджував він ще те, що хула на святого духа не попрощається ніколи, оскільки в нього господь вкладає божество своє.
Як отримати благодать святого духа?
Фраза була введена у використання серафимом саровським під час бесіди, що стосується суті віри. Здобувати святого духа-це здобувати благодать. Щоб цей термін був зрозумілий усімаВіруючими, саровський витлумачив його максимально докладно: у кожної людини є три джерела бажань: духовна, власна і бісівська. Третя змушує людину здійснювати вчинки з гордині і користі, а друга надає вибір між хорошим і поганим. Перша воля від господа і вона підштовхує віруючого робити добрі справи, накопичуючи вічні багатства.
Як спілкуватися зі святим духом?
До святих і трьох іпостасей бога можна звертатися декількома способами, наприклад, за допомогою молитов, при читанні слова божого або святого письма. Допускає церква спілкування в звичайному діалозі. Покликання святого духа можна здійснювати за допомогою декількох порад.
- необхідно усамітнитися, взявши і прочитавши кілька листочків біблії. Важливо розслабитися і звільнитися від усіх думок.
- спілкування починається зі звичайної розмови, тому потрібно представитися.
- людина повинна розуміти і відчувати, що святий дух живе всередині нього.
- під час спілкування можна задавати різні питання, просити про навчання і так далі. Прислухайтеся до шепоту і внутрішнього голосу.
- чим частіше віруючих проводить подібні сеанси, тим сильніше він відчуває голос господа.
Православні молитви святому духу
На сьогоднішній день відомо багато молитовних текстів, які допомагають людям у важкі хвилини. Актуальною є тема — чи можна молитися святому духу, і з якими проханнями можна до нього звертатися. Дозволяється використовувати, як спеціальні тексти, так і говорити все своїми словами. Велике значення має щира віра і відсутність поганих помислів. Молитися можна в церкві і в домашніх умовах.
Молитва покликання святого духа
Найпоширеніший молитовний текст, який можна вимовляти в будь-який час, коли відчувається, що потрібна допомога вищих сил. Він допомагає прожити день в духовній чистоті і спокої. Молитва про прийняття святого духа спрямована до бога, і вона допомагає отримати сім дарів, про які описано вище. Текст є короткий, але при цьому в ньому сконцентрована величезна сила, що допомагає знайти розраду і знайти спокій.
Молитва святому духу на виконання бажання
Складно зустріти людину, яка не мріє про краще життя і надія, що коли це все стане реальністю, завжди залишається в серці. Якщо бажання мають тільки благі наміри, то сила святого духа може допомогти втілити їх в реальність. Важливо використовувати представлений текст тільки, якщо потреба в реалізації свого бажання величезна. Звертатися до святого духа потрібно на світанку, повторюючи текст молитви три рази.
Молитва про допомогу святому духу
Складні часи періодично наступають в житті багатьох людей і щоб впоратися з виниклими проблемами, можна звернутися до вищих сил. Є спеціальна молитва святому духу, яка допоможе набути впевненості в своїх силах, розібратися в ситуації, що склалася і стати . Вимовляти її можна в будь-якому місці і в будь-який час, коли виникло бажання. Текст краще вивчити напам’ять і повторювати його три рази.